Webteksten die doen wat ze moeten doen

FOTO HOMEPAGE VANEIJCK

Webteksten nodig voor je nieuwe of vernieuwde website? TekstvanBets. schrijft webteksten die doen wat ze moeten doen. Want ook voor websites geldt: duidelijke taal, goed verhaal!

 
 
 
 
 
 

Vraag

“Wil je samenwerken?” Nanneke Bungenberg de Jong van het Arnhemse webdesignbureau Bungewerk zocht een tekstschrijver om mee samen te werken bij de ontwikkeling van nieuwe websites. Google bracht haar bij TekstvanBets. Het klikte, en we gingen aan de slag. Met een website met een fris en helder ontwerp en duidelijke, no-nonsense inhoud voor de interim-managers van Van Eijck & Partners. En voor de verzuimexperts van Verzuimexpertisebureau in Nijmegen maakten we een zeer complete en visueel aantrekkelijke website met veel informatie.

 

Webtekst schrijven = samenwerken

Waarom is die samenwerking nou zo belangrijk? Een site ontwerpen en bouwen is toch heel iets anders dan webteksten schrijven? Ja, dat klopt. Maar een website is één geheel van tekst en beeld, samen in een ontwerp. Met de navigatie als wegwijzer. Bij een goede, overzichtelijke en bezoekersvriendelijke website spelen design (inclusief beeld en menustructuur) en tekst allebei een even grote rol. Waarbij ‘design’ zowel het ontwerp (creatief) omvat als de bouw (technisch, cms, programmering). Soms worden design en webbouw door verschillende professionals uitgevoerd. Deze website van TekstvanBets. is bijvoorbeeld op maat ontworpen door Inpetto_visuele communicatie en gebouwd door het Schrijfburo. De 2 websites waar dit artikel over gaat, zijn ontworpen én gebouwd door Bungewerk aan de hand van een Yoomla-template. Allebei goed, het is maar waar je de voorkeur aan geeft. Als je webteksten maar aansluiten bij de navigatie en het design. En daarom werkt TekstvanBets. altijd nauw samen met de webdesigner.

 

Oplossing – in 6 stappen een webtekst schrijven

En zo doet TekstvanBets. dat:
 
stap 1 een uitgebreide briefing met opdrachtgever, waarin aan de orde komen:

  • de kernboodschap: wat je doet, voor wie, waarom in een paar zinnen
  • de usp’s: waarin onderscheidt jouw bedrijf of organisatie zich van andere?
  • doel: wat wil je met je website: verkopen, informeren, je imago versterken?
  • doelgroep: wie zijn je belangrijkste bezoekers, klanten en potentiële klanten?
  • wat zijn de belangrijkste klantvragen of -problemen die je oplost?
  • identiteit: wat is het karakter van je bedrijf? Handig: TekstvanBets. laat opdrachtgevers vaak 3 dingen kiezen uit een lange lijst eigenschappen
  • content: welke onderwerpen moeten zeker aan bod komen op de website?
  • welke ideeën heb je over beeld (illustraties of fotografie; niet echt tekstwerk, maar beeld en tekst zijn een eenheid, dus vragen we ernaar).

 

stap 2 overleg met de webdesigner: hoe gaan we de content overzichtelijk indelen, wat wordt de navigatiestructuur? We maken een eerste schets. Hoort dat bij webteksten schrijven? Ja, want juíst als tekstschrijver ben je vaardig in het je inleven in de doelgroep. Dus begrijp je ook goed welke navigatie handig is. En welke menuknoppen je nodig hebt. TekstvanBets. staat voor duidelijke taal, dus vaak kiezen we voor een simpele menuknopnaam. Zoals: Dit doen we – Dit zijn we.

 

stap 3 webteksten in concept schrijven – en dit is belangrijk:
-> informatie verzamelen in interviews. TekstvanBets. schrijft vaak op basis van interviews. Kijk bijvoorbeeld naar de pagina’s Dit zijn we. De profielteksten die daar staan, zijn gebaseerd op individuele interviews met de partners. Dat levert materiaal op voor een origineel, persoonlijk profiel dat goed past bij de persoon. Geen jargon, geen vaagtaal, maar frissere en concretere tekst dan veel andere profielteksten die je tegenkomt op internet.

 

-> uitgaan van de vragen van de bezoeker, de potentiële klant. Dat is wat webteksten moeten doen. Altijd. (Tip: dit hebben we onder meer geleerd uit de bestseller Verleiden op internet van Aart-Jan Erkel.) Bij de website van Van Eijck & Partners zetten we 6 representatieve voorbeelden uit de praktijk op de homepage. Zo wijs je je bezoekers meteen de weg. De voorbeelden staan in aanklikbare gekleurde blokken op de homepage en verwijzen naar de pagina waarin werkwijze en filosofie worden uigelegd.

 

Op de website van het Verzuimexpertisebureau geven we de bezoeker niet 1, maar 2 keuzemogelijkheden om informatie te vinden. Omdat ‘verzuim’ zo’n complex onderwerp is, en de mensen van VEB meerdere rollen hebben, kun je bij Wat we doen op 2 manieren zoeken: via een functienaam (bedrijfsarts, inzetbaarheidscoach, arbeidsdeskundige enzovoorts) en via een activiteit of dienst (analyse en aanpak verzuim, communicatie en coördinatie, arbeidshygiëne, enzovoorts). Dat is een goede oplossing om de complexe informatie te stroomlijnen voor de bezoeker.

 

stap 4 voorlopige webteksten laten beoordelen door opdrachtgever. Correcties en opmerkingen op de concepttekst komen er altijd, weten we uit ervaring. Geen probleem. We verwerken ze allemaal, tenzij een correctie geen verbetering is (soms moet je als tekstschrijver een beetje eigenwijs zijn). Dan bespreken we dit met opdrachtgever en stellen we een alternatief voor.

 

stap 5 de definitieve webteksten in het ontwerp plaatsen. Moment van de waarheid! Hier kijken we vooral of onze opzet werkt. Is het logisch, duidelijk, zijn de teksten niet te lang of juist te kort? Passen ze mooi bij de foto’s (die we intussen hebben laten maken, bij voorkeur door onze lievelingsfotograaf Fokke Eenhoorn). Uiteraard kijkt de opdrachtgever ook mee.

 

stap 6 afwerking en de site online zetten. De laatste stap. We letten vooral ook op de kleine teksten in de footer en de pagina Contact. Een foutje sluipt er snel in. Bij webteksten hebben we ook speciale aandacht voor de Privacyverklaring. Door z’n juridische karakter is dit vaak een omslachtige en ouderwets geformuleerde tekst. TekstvanBets. zet er duidelijke taal voor in de plaats, waarbij de boodschap intact blijft. Is alles correct en doet de website wat-ie moet doen? Dan kunnen we online.

 

Meer webteksten van TekstvanBets. zien? Dit is het meest recente webtekstproject: www.bruilorthopedagogiek.nl.