Offerte schrijven? Vijf tips voor een onweerstaanbare offerte

Loop je wel eens een opdracht mis als de klant meerdere offertes opvraagt?

 

Twijfel je vaak over de tekst van je offertes?

 

Schrijf je een offerte vooral ‘op gevoel’ in plaats van dat je kritisch, zakelijk en vanuit de klant denkt?

 

Je bent de enige niet. Veel ondernemers en zzp’ers worstelen met hun offertes. Terwijl offertes de basis van je business zijn! Een offerte is, na een eerste gesprek, de volgende stap op weg naar het binnenhalen van een opdracht. Alleen een prijs geven in je offerte is daarom niet genoeg. Je moet duidelijk maken dat je de vraag of het probleem van de klant goed begrijpt en dat jij de juiste oplossing biedt. Wat kan de klant van jou verwachten? Wat krijgt hij voor zijn investering? Wat is het resultaat? Waarom moet de klant juist jou inhuren?

 

Kortom: een offerte is een verkoopverhaal. Schrijf dus een goede offerte. Ik weet uit eigen ervaring hoe lastig het is. Maar gelukkig heb ik verstand van schrijven. Daarom geef ik je vijf tips voor een onweerstaanbare offerte.

 

tip 1    neem de tijd
Een goede offerte schrijven kost tijd. Máák die tijd en schrijf elke offerte met zorg en aandacht. Inclusief de begeleidende brief of mail. Geen klant zit te wachten op rommelige, haastig in elkaar geknipt-en-geplakte offertes met bijbehorende standaardmailtjes.

 

tip 2    denk vanuit de klant
Dat geldt voor iedere tekst, maar zeker voor een offerte. Leef je in in het probleem van de klant. Hoe ga jij dat oplossen? Maar ook: wat weet de klant van het onderwerp? Zijn er dingen die je moet uitleggen?

 

tip 3    maak een duidelijke en overzichtelijke indeling in je tekst
Bijvoorbeeld:
1          introductie (aanleiding, waarom moet de klant jou kiezen?)
2          opdracht/aanpak/resultaat
3          prijs
4          voorwaarden & bijzonderheden, zoals planning
5          afsluiting.
Geef de onderdelen een nummer of een tussenkop. Of allebei.

 

tip 4    weg met de clichés
Zeg jij ooit wel eens: ‘Hierbij doen wij u toekomen?’ Of: ‘Hopende u een passende aanbieding te hebben gedaan’? Nou dan. Weg met die lelijke clichés. Schrijf in verzorgde spreektaal: duidelijk, vriendelijk en zonder fouten.

 

tip 5    wees duidelijk over je prijs
Kies voor de juiste middenweg in de manier waarop je je prijs presenteert. Niet overduidelijk losstaand van de tekst in vette euro’s, maar ook niet weggemoffeld in een lap tekst. Splits bedragen uit en maak een heldere berekening, zodat de klant begrijpt hoe je je prijs opbouwt. Leg expliciet uit wat bij de prijs is inbegrepen en wat niet. Vergeet ook niet een richtprijs (plus de voorwaarden) te noemen voor meerwerk, als dat aan de orde is. Zo voorkom je misverstanden en problemen.

 

Succes! En kom je er niet uit, neem dan even contact op. Ik help je graag op weg met persoonlijke coaching. Of met een praktische training Offerte schrijven voor jouw bedrijf. Je werkt met eigen teksten en je weet na één dag al hoe je jouw offerteksten kunt verbeteren!